Piekeren en slaapproblemen

Na een lange schooldag vol hectiek, huiswerk en sociale interacties gebeurt het vaker dat jongeren niet goed in slaap kunnen vallen. Ze liggen dan nog te piekeren over de dag die ze afsluiten of over de dag van morgen. Met zoveel dingen aan je hoofd is het ook lastig om in slaap te vallen. Andere  jongeren hebben juist totaal geen probleem met in slaap vallen. Zij hebben er last van dat zij midden in de nacht wakker worden en dan bijvoorbeeld niet meer in slaap kunnen komen, omdat ze gaan piekeren. Maar ja, een dag later staat er weer zo’n drukke dag op het programma. Als je onvoldoende uitgerust bent, kan het lastig worden om de dag goed door te komen. Waardoor je ’s avonds weer gaat piekeren en zo zit je in een negatieve cirkel.

Meestal denk je bij slaapproblemen niet meteen aan een psycholoog. Als uit lichamelijk onderzoek geen oorzaak voor de slaapproblemen blijkt, dan kan het helpen om naar een psycholoog te gaan. Bij piekeren denken mensen wel vaker aan een psycholoog. Het piekeren kan echter ook los staan van de slaapproblemen. In beide gevallen kunnen wij je helpen. Als er sprake is van piekeren dan helpen we je door middel van CGT om minder te gaan piekeren. In het geval van slaapproblemen, bekijken we samen met jou hoe jouw slaapritme is. Wat doe je voor het slapen gaan, wat doe je om in slaap te komen etc. Een tip die we de laatste tijd vaak geven, is minder beeldschermtijd vlak voor het slapen gaan. Dus inderdaad, die laptop, tv, mobiel of tablet aan de kant leggen. Hoe vervelend dat ook is, het kan helpen om beter te slapen. Naast deze tip hebben we er nog veel meer. In overleg met jou kijken we graag wat jou kan helpen om beter te slapen.

U bent hier: